Рождественское послание Патриаршего Экзарха всея Беларуси Митрополита Минского и Заславского Вениамина (на русском и белорусском языках)

06 января 2025

Rozhdestvenskoe-poslanie-mitropolita-veniamina-202...Возлюбленные архипастыри, пастыри, монашествующие и

все верные чада Белорусской Православной Церкви!

 

С молитвенной радостью поздравляю вас с пресветлым и спасительным праздником Рождества Христова. Сердца наши ликуют и исполняются благодатным трепетом, ибо «Бесплотный воплощается, Слово овеществляется, Невидимый созерцается, и Неосязаемый осязается, и Безначальный начинается. Сын Божий Сыном Человеческим становится: Иисус Христос вчера, и сегодня и во веки Тот же!» (Собор Пресвятой Богородицы. Стихиры на стиховне).

Великий учитель Церкви святитель Иоанн Златоуст раскрывает основания нашей радости и всемирного торжества: «Ныне древние узы разрешены, смерть сокрушена, Рай открыт, проклятие уничтожено, грех удален, заблуждение истреблено, истина возвратилась, ангелы входят в общение с людьми и люди безтрепетно беседуют с ангелами» (Слово на Рождество Спасителя нашего Иисуса Христа).

И Церковь снова призывает нас прикоснуться к великой благочестия тайне – тайне Боговоплощения, которая открывает великую истину о любви и милосердии Бога к человеческому роду. Ибо только любовью к нам можно объяснить Его приход в мир, лишенный полноты общения с Богом, мир, исполненный греха, болезней и смерти.

В эти дни мы с умилением созерцаем образ пещеры, в которой родился Богомладенец. Но эта пещера  есть и свидетельство Его великого смирения, истощания, снисхождения к нам, как об этом говорит праздничное богослужение: «Господи, в Вифлеем прибыв, в пещеру Ты вселился; имея небо престолом, в ясли был положен; Тот, Кого окружают воинства Ангелов, к пастухам сошел, чтобы спасти, как Милосердный, род наш» (Стихиры на стиховне. Собор Пресвятой Богородицы).

Этим Господь свидетельствует, что ничего не требует и не берет от этого мира и его временных благ, ибо уже обладает всем. Он пришёл подарить через Себя полноту Богообщения всем людям, всему творению. По слову святителя Иринея Лионского, Бог стал человеком, чтобы человек стал богом по благодати. Именно к этому призывает нас Господь и именно в жизни с Богом заключены цель и смысл человеческого существования.

Первый человек, Адам, был создан не только для того, чтобы оставаться высшим творением Божиим: он был призван стать возлюбленным сыном Божиим, во всём послушным Отцу, но не сумел сохранить достоинство этого великого звания и, совершив грехопадение, «ушел на страну далече», потеряв первозданную чистоту и возможность Богообщения.

Тогда Сын Божий становится «Вторым Адамом», чтобы исполнить то, что нарушил Адам первый. Он был «послушным даже до смерти, и смерти крестной» (Флп. 2:8), своим смирением и послушанием исполнил заповедь Отца Небесного, вернув человеческой природе Божественное достоинство.

Эти святые и спасительные размышления над смыслом Рождества Христова не должны оставаться знаниями, не имеющими деятельной силы. «Что принесем Тебе в дар, Христе, за то, что Ты ради нас явился на земле как человек? Ибо каждое из творений, Тобою созданных, благодарность Тебе приносит: Ангелы – песнь, небеса – звезду, волхвы – дары, пастухи – удивление, земля – пещеру, пустыня – ясли…» - слышим мы вопрошание праздничного Богослужении, обращённое к нам.

Как Пресвятая Дева дала Сыну Божьему Свою Пречистую плоть, так и в каждом из нас должен родиться Христос, подобно тому как Он родился в Вифлеемской пещере. По слову преподобного Симеона Нового Богослова, «в будущей жизни христианин…будет тщательно испытуем, имел ли он какое подобие Христу, как сын отцу».

Это новое рождение, вхождение в полноту Божественной жизни обретается через участие в церковных Таинствах, которые дают нам возможность уже здесь, на земле, приобщаться к спасающей и освящающей благодати Божией. И если необходимость Крещения большей частью люди признают, то о других Таинствах, особенно Таинстве Божественной Евхаристии, Причастии, зачастую многие забывают.

Но единство со Христом не может быть только на словах, оно должно быть живым и реальным. Мы молимся Отцу нашему Небесному: «Хлеб наш насущный даждь нам днесь». И Господь наш Иисус Христос раскрывает истинный смысл этих слов: «Я хлеб живый, сшедший с небес; ядущий хлеб сей будет жить во век; хлеб же, который Я дам, есть Плоть Моя, которую Я отдам за жизнь мира» (Ин. 6:51). А это значит, что участие в Божественной Литургии, за которой мы приобщаемся Тела и Крови Христовой, необходимо для полноты жизни с Богом и нашего спасения.

Но будем также помнить, что без богоугодной и добродетельной жизни участие в Таинствах не принесет необходимых плодов. «Достоин же Бога тот, кто прям, истинен, кроток, добр, сострадателен, милосерд, милостив, добросердечен, терпелив, безропотен, человеколюбив», - учит нас преподобный Симеон Новый Богослов. И если мы соединим любовь к богослужению с исполнением Божественных заповедей, то каждый из нас сможет стать вертепом, в котором родится Христос, храмом, в котором будет пребывать Дух Божий.

Дорогие о Господе отцы, братья и сестры! Сердечно поздравляя вас с Рождеством Христовым и Новолетием, желаю, чтобы всякий день вашей жизни был освящен милостью Божией, чтобы вашими поступками руководила деятельная любовь к Богу и ближним, а мысли вдохновлялись спасительными размышлениями о великих делах, которые Господь совершил ради нашего спасения. Пусть радость о Родившемся в Вифлееме Богомладенце Христе всегда исполняет Ваши сердца, а Его благословение пребывает на всех семьях, народе нашем и богохранимом нашем Отечестве!

 

+ ВЕНИАМИН, 

Митрополит Минский и Заславский,

Патриарший Экзарх всея Беларуси

Рождество Христово

2024/2025

город Минск

 

 ***

Узлюбленыя архіпастыры, пастыры, манахі

і ўсе верныя сыны і дочкі Беларускай Праваслаўнай Царквы!

 

З малітоўнай радасцю віншую вас з найсвятлейшым і спасіцельным святам Ражджаства Хрыстовага. Сэрцы нашы невымоўна радуюцца і напаўняюцца благадатным хваляваннем, бо «Бесцялесны ўцялесніваецца, Слова матэрыялізуецца, Нябачны сузіраецца, і Неадчувальны – адчуваецца і Беспачатны – пачынаецца. Сын Божы Сынам Чалавечым становіцца: Іісус Хрыстос учора, і сёння, і на вякі Той жа! » (Сабор Прасвятой Багародзіцы. Сціхіры сціхоўныя).

Вялікі настаўнік Царквы свяціцель Іаан Залатавуст раскрывае прычыны нашай радасці і сусветнай урачыстасці: «Сёння старажытныя путы разарваны, смерць пераможана, Рай адчынены, пракляцце зніштожана, грэх выдалены, памылка пераадолена, ісціна вярнулася, ангелы ўваходзяць у зносіны з людзьмі, і людзі бясстрашна гутараць з ангеламі» (Слова на Ражджаство Спасіцеля нашага Іісуса Хрыста).

І Царква зноў заклікае нас дакрануцца да вялікай тайны набожнасці – тайны Богаўцялеснення, якая адкрывае вялікую ісціну пра любоў і міласэрнасць Бога да чалавечага роду. Бо толькі любоўю да нас можна растлумачыць Яго прыход у свет, пазбаўлены паўнаты зносін з Богам, свет, напоўнены грахом, хваробамі і смерцю.

У гэтыя дні мы з замілаваннем сузіраем вобраз пячоры, у якой нарадзілася Богадзіця. Але гэтая пячора з’яўляецца і сведчаннем Яго вялікага змірэння, пакоры, ласкі да нас, як пра гэта гаворыць святочнае богаслужэнне: «Госпадзі, у Віфлеем прыбыўшы, у пячору Ты ўсяліўся; маючы неба прастолам, у яслі Ты быў пакладзены; Той, Каго акружаюць воінствы Ангелаў, да пастухоў сышоў, каб выратаваць, як Міласэрны, род наш» (Сціхіры сціхоўныя. Сабор Прасвятой Багародзіцы).

Гэтым Гасподзь сведчыць, што Ён нічога не патрабуе і не бярэ ад гэтага свету і яго часовых дабротаў, бо ўжо валодае ўсім. Але Ён прыйшоў падараваць праз Сябе паўнату зносін з Богам усім людзям, усяму тварэнню. Паводле слова свяціцеля Ірынея Ліёнскага, Бог стаў чалавекам, каб чалавек стаў богам па благадаці. Менавіта да гэтага заклікае нас Гасподзь і менавіта ў жыцці з Богам – мэта і сэнс чалавечага існавання.

Першы чалавек, Адам, быў створаны не толькі для таго, каб заставацца найвышэйшым тварэннем Божым: ён быў пакліканы стаць узлюбленым сынам Божым, ва ўсім паслухмяным Айцу, але не здолеў зберагчы годнасці гэтага вялікага звання і, учыніўшы грэхападзенне, «пайшоў у краіну далёкую», страціўшы першародную чысціню і магчымасць зносін з Богам.

Тады Сын Божы становіцца «Другім Адамам», каб выканаць тое, што парушыў Адам першы. Ён быў «паслухмяным нават да смерці і смерці крыжовай» (Флп. 2:8), Сваёй пакораю і паслухмянасцю выканаў запаведзь Айца Нябеснага, вярнуўшы чалавечай прыродзе Бажэственную годнасць.

Гэтыя святыя і спасіцельныя разважанні над сэнсам Ражджаства Хрыстовага не павінны заставацца ведамі, якія не маюць дзейснай сілы. «Што прынясём Табе ў дар, Хрысце, за тое, што Ты дзеля нас зявіўся на зямлі як чалавек? Бо кожнае з тварэнняў, Табою створаных, падзяку Табе прыносіць: Ангелы – спевы, нябёсы – зорку, валхвы – дары, пастухі – здзіўленне, зямля – пячору, пустэльня – яслі…» – чуем мы запытальны вокліч святочнага богаслужэння, звернуты да нас.

Як Прасвятая Дзева дала Сыну Божаму Сваю Прачыстую плоць, так і ў кожным з нас павінен нарадзіцца Хрыстос, падобна да таго, як Ён нарадзіўся ў Віфлеемскай пячоры. Паводле слова прападобнага Сімяона Новага Багаслова, «у будучым жыцці хрысціянін... будзе пільна выпрабоўвацца, ці меў ён такое падабенства да Хрыста, як сын – да бацькі».

Гэтае новае нараджэнне, уваходжанне ў паўнату Бажэственнага жыцця здабываецца праз удзел у царкоўных Таінствах, якія даюць нам магчымасць ужо тут, на зямлі, далучацца да благадаці Божай, якая спасае і асвячае. І калі неабходнасць Хрышчэння часцей за ўсё людзі прызнаюць, то пра іншыя Таінствы, асабліва Таінства Бажэственнай Еўхарыстыі, Прычасця, часта многія забываюць.

Але еднасць з Хрыстом не можа быць толькі на словах, яна павінна быць жывой і рэальнай. Мы молімся Айцу нашаму Нябеснаму: «Хлеб наш надзённы дай нам сёння». І Гасподзь наш Іісус Хрыстос раскрывае сапраўдны сэнс гэтых слоў: «Я хлеб жывы, які сышоў з неба; хто есць хлеб гэты, жыць будзе вечна; і хлеб, які Я дам, ёсць Плоць Мая, якую Я аддам за жыццё свету» (Ін. 6:51). А гэта азначае, што ўдзел у Бажэственнай Літургіі, на якой мы прычашчаемся Цела і Крыві Хрыстовых, неабходны дзеля паўнаты жыцця з Богам і дзеля нашага спасення.

Аднак будзем таксама памятаць, што без багаўгоднага і дабрадзейнага жыцця ўдзел у Таінствах не прынясе неабходных пладоў. «Дастойны Бога той, хто просты, праўдзівы, лагодны, добры, спагадлівы, міласэрны, міласцівы, добрасардэчны, цярплівы, пакорлівы, чалавекалюбны», вучыць нас прападобны Сімяон Новы Багаслоў. І калі мы спалучым любоў да богаслужэння з выкананнем Бажэственных запаведзяў, то кожны з нас зможа стаць пячорай, у якой народзіцца Хрыстос і храмам, у якім будзе жыць Дух Божы.

Дарагія ў Госпадзе айцы, браты і сёстры! Сардэчна віншуючы вас з Ражджаством Хрыстовым і Навалеццем, жадаю, каб кожны дзень вашага жыцця быў асвячоны міласцю Божай, каб вашымі ўчынкамі кіравала дзейная любоў да Бога і бліжніх, а думкі натхняліся спасіцельнымі разважаннямі пра вялікія справы, якія Гасподзь здзейсніў дзеля нашага спасення. Няхай радасць у Богадзіцятку Хрысце, Які нарадзіўся ў Віфлееме, заўсёды напаўняе вашы сэрцы, а Яго благаславенне няхай будзе ва ўсіх сем’ях, народзе нашым і беражонай Богам нашай Айчыне!

+ ВЕНІЯМІН,

Мітрапаліт Мінскі і Заслаўскі,

Патрыяршы Экзарх усяе Беларусі

Ражджаство Хрыстова

2024/2025

горад Мінск

 

Скачать полноразмерное фото